اصول و راهنمای ساخت و طراحی آلاچیق مدرن

یکی از انواع طرح های مختلف برای آلاچیق، طراحی آلاچیق مدرن است، که در ادامه برایتان از روشها و تکنیک های مختلف آن خواهیم گفت.

اصول و راهنمای ساخت و طراحی آلاچیق مدرن

به گزارش گروه ساختمانی آبان، آلاچیق ها با هدف استراحت و لذت بردن از طبیعت در فضای سبز خانه، ویلا، باغ و یا اماکن عمومی ساخته می شوند. در دنیای امروز معماری طرح های مختلفی برای آلاچیق در نظر گرفته اند و دیگر همانند گذشته این سایبان ها را فقط با یک شکل تکراری نمی بینید. در بین همه مدل های موجود، آلاچیق مدرن طراحی خاص و مجذوب نماینده تری دارد.

آلاچیق ها را می توان در طبیعت به صورت باز، نیمه باز و کاملا پوشیده ساخت. انتخاب هر یک از این مدل ها به کاربرد آلاچیق و هدفتان از ساخت آن بستگی دارد. در قدیم این سایبان ها اغلب به صورت چهارگوش ساخته می شدند و تنوع زیادی نداشتند.

آلاچیق مدرن چیست؟

دنیای امروز با سرعت زیادی به سمت مدرنیته حرکت می نماید. این تغییر سبک در طراحی و ساخت آلاچیق برای فضای سبز خانه، باغ، ویلا و اماکن عمومی هم دیده می گردد. آلاچیق های مدرن همان سایبان های مخصوص استراحت در فضای باز هستند، با این تفاوت که رنگ و بوی مدرنیته به خود گرفته اند. در واقع با تماشای یک آلاچیق به سبک مدرن اولین چیزی که نظر شما را جلب می نماید، ظاهر زیبا و شگفت انگیز آن است.

بنابراین می توان گفت در ساخت آلاچیقی که به صورت مدرن طراحی شده است، فضای خارجی آن سایبان همانند محیط داخلی اهمیت زیادی دارد. زیبایی این فضای خارجی آنقدر چشم نواز است که در نگاه اول همه حواس شما را جلب خودش می نماید.

نحوه طراحی و ساخت یک آلاچیق به سبک مدرن

آلاچیق های مدرن همانند سایر سبک ها برای فضای باز طراحی می شوند. طراحی این سایبان ها معمولا به طور اختصاصی برای محیط یک باغ، خانه یا ویلا انجام می گردد. اما در خیلی از موارد طراحان، آلاچیق های پیش ساخته مدرن را پیشنهاد می دهند.

انتخاب اینکه سایبان مدرن را براساس احتیاج و سلیقه شخصی تان طراحی کنید یا از انواع پیش ساخته آن بهره ببرید، به نظر شما بستگی دارد. البته در نظر بگیرید که طراحی آلاچیق مدرن می تواند فضای سبز شما را به طور مطلوب تری پوشش بدهد.

آشنایی با متریال مورد احتیاج در طراحی و ساخت آلاچیق های مدرن

برای ساخت آلاچیق های مدرن به یک سازه مستحکم احتیاج دارید. این سازه معمولا از جنس فلز یا چوب انتخاب می گردد. در واقع اسکلت اصلی سایبان از جنس فلز بنا خواهد شد و سپس ستون ها یا سقف به یاری چوب های مورد تایید معماران کاور می شوند.

یکی از نکات مهمی که در انتخاب متریال آلاچیق با سبک مدرن باید به آن دقت کنید، سقف سایبان است. سقف را می توان از متریال مختلفی ساخت، اما رایج ترین نوع آن سقف های شنگل هستند.

اگر هدفتان ساخت سقف شیب دار است باید آهن کشی مخصوص انجام دهید تا سقف با حالت شیب دار قرار بگیرد. در غیر این صورت می توان سقف پوشیده آلاچیق های مدرن را با فلاشینگ و سقف نیمه باز این نوع از سایبان ها را به یاری ترموود ساخت.

متریال به کار رفته در دیواره آلاچیقی مدرن به وسیله چوب و شیشه ساخته می گردد و یا اینکه فقط با پوشش گیاهی سبز پوشانده خواهد شد.

برای انتخاب برترین متریال دیواره آلاچیق ابتدا باید تصمیم بگیرید که سایبان شما قرار است به صورت باز طراحی گردد یا نیمه باز. اگر آلاچیق مدرن شما از جنس فلز بود برای کاور کردن آن به رنگ اپوکسی یا رنگ های پوشش دریایی احتیاج دارید. بعلاوه اگر خواستید سایبانی از جنس چوب طراحی کنید، برترین انتخاب چوب ترموود است.

توجه به کلیه این متریال برای طراحی و ساخت آلاچیق باعث می گردد تا سازه مدرن شما علاوه بر زیبایی، دوام و کیفیت بالایی داشته باشد.

آلاچیق های مدرن را در چه فضاهایی می توان ساخت؟

همان طور که در بالا اشاره نمودیم، آلاچیق های مدرن سازه ای هستند که فضای بیرونی آنها ظاهر شگفت انگیزی دارد. آلاچیق یکی از مهم ترین المان معماری در فضای سبز محسوب می گردد.

در گذشته این سازه به صورت سنتی و ساده ساخته می شد. اما این روزها شاهد انواع طرح و مدله ای مختلف در ساخت آلاچیق با سبک مدرن هستیم. اما سوالی که مطرح می گردد، این است که برای کجاها می توان یک آلاچیق با سبک مدرن طراحی کرد؟

در زیر این فضاها را معرفی کردیم:

  • محوطه باغ
  • باغچه یک خانه یا ویلای شخصی
  • فضای سبز اماکن عمومی
  • روف گاردن
  • تراس سبز

ویژگی آلاچیق های مدرن

در ساخت سازه اصلی آلاچیق های مدرن معمولا از فلز استفاده می گردد. یکی از ویژگی های خاص این سایبان های مدرن، شکل ظاهری مکعبی، هندسی، انحنا دار و غیرمنظم آنهاست.

در واقع با شنیدن نام آلاچیق به سبک مدرن باید منتظر یک دکوراسیون و تزئینات مینیمال در فضای بیرونی آن باشید. آلاچیق های مدرن اکثرا دارای سقف صاف و مسطحی هستند.

مجموع این ویژگی ها باعث می گردد تا یک آلاچیق را بتوان سایبان مدرن برای فضای سبز دانست. آلاچیق ها معمولا در یک کنج یا گوشه ای از فضای سبز ساخته می شوند تا تداعی گر محیطی آرامش بخش باشند.

اما باید دقت کنید که آلاچیق های مدرن با هدف دکوراسیونی شیک و خاص در فضای بیرونی طراحی می شوند. بنابراین جای گذاری آن در فضای مناسبی از پلان محوطه سازی اهمیت بسیاری دارد. این جای گذاری باید به نحوی باشد، که بتوانید به راحتی المان های خاص همانند آبنما، دیوار سبز، فلاور باکس، استخر و… را در کنار آن قرار دهید.

انواع آلاچیق به سبک مدرن

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری روز به روز شاهد ساخت بنا و ساختمان های مدرن تری هستیم. این موضوع باعث شده تا متخصصین امور محوطه سازی مدرنیته را در طراحی المان های معماری فضای سبز به کار ببرند.

به همین علت برای طراحی و ساخت سایبان به سراغ آلاچیق های مدرن می روند تا علاوه بر ایجاد فضایی شیک برای استراحت، به زیبایی محوطه یاری نمایند. در زیر با انواع آلاچیق مدرن آشنا می شوید:

آلاچیق مدرن فلزی؛ یک انتخاب هوشمندانه برای فضای سبز

آلاچیق های فلزی و چوبی یکی از رایج ترین سایبان هایی هستند که برای فضای سبز از آنها استفاده می گردد. اما به طور قطع می توان گفت آلاچیق فلزی مزیت هایی بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد.

وزن بسیار سبک و انعطاف پذیری الاچیق مدرن فلزی باعث شده تا به یک انتخاب پرتکرار تبدیل گردد. آلاچیق های مدرن فلزی تنوع بالایی در طرح و مدل دارند.

برای پوشاندن فلز می توانید به راحتی از پوشش گیاهی، پارچه و یا انواع مختلفی از چوب بهره ببرید. بعلاوه دست شما برای انتخاب سقف برای سایبان مدرن فلزی باز است. سقف های متحرک، شیشه ای، پارچه ای و… از انواع مختلفی هستند که فضای سایبان شما را به یک سازه مدرن و شیک تبدیل می نمایند. این انعطاف پذیری بالا در آلاچیق با سبک مدرن فلزی می تواند فضای سبز خانه، جهت باغ و ویلای شما را منحصربه فردتر نشان دهد.

از دیگر مزایای این نوع سایبان مدرن می توان به قرارگیری آن در هر نوع شرایط آب و هوایی اشاره نمود. بعلاوه تبدیل این سازه به یک سایبان مکانیکی از دیگر نکات مثبت آلاچیق های مدرن فلزی محسوب می گردد.

آلاچیق چوبی مدرن؛ یک انتخاب بسیار مجذوب نماینده برای فضای سبز

آلاچیق های چوبی به دو صورت سنتی و مدرن ساخته می شوند. سبک مدرن این نوع سایبان به علت تنوع در طرح و مدل بسیار پرهوادار است.

سایبان های مدرن چوبی برترین انتخاب برای هوای گرم تابستان هستند. طراحی باز اطراف آن به شما اجازه می دهد تا از فضای سبز اطرافتان لذت ببرید. بعلاوه سقف این سازه مدرن چوبی با ایجاد سایه، خنکای دلچسبی فراهم می نماید. در ساخت این سازه مدرن از چوب های جنگلی و متریال بسیار نوی استفاده می گردد که ظاهر مجذوب نماینده آن محوطه شما را مدرن و شیک خواهد نمود.

آلاچیق های مدرن چوبی در اشکال مختلفی همانند مربع، مستطیل، دایره، چند ضلعی و… طراحی می گردد. هریک از این اشکال کاربرد خاص خود را دارند و در زیبایی فضای سبز شما بسیار تاثیر گذار هستند.

این ویژگی باعث شده تا امروزه آلاچیق های مدرن چوبی هواداران زیادی داشته باشند. در واقع با طراحی و ساخت یک سازه مدرن چوبی فضایی صمیمی و مجذوب نماینده را به فضای سبز شخصی تان و یا محوطه اماکن عمومی اضافه نموده اید.

آلاچیق شیشه ای مدرن؛ یک انتخاب خاص برای فضای سبز

اگر در پی یک انتخاب بسیار خاص برای محوطه خود هستید، آلاچیق های مدرن شیشه ای گزینه بسیار مناسبی هستند. این سازه شیشه ای مدرن که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است، زیبایی شگفت انگیزی به فضای سبز شما می دهد.

شما می توانید آلاچیق های شیشه ای به سبک مدرن را با دو روش تاشو و یا ریلی طراحی کنید. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا در سرما و گرما بتوانید دیوار و درهای شیشه ای را باز کنید یا ببندید. قابلیت تاشو یک آلاچیق فقط در سایبان های مدرن وجود دارد که شما را با یک سازه بسیار خلاق روبه رو می نماید.

دیواره های شیشه ای این آلاچیق های مدرن باعث می شوند تا در فصل سرما همانند یک عایق کارآمد از نفوذ هوای سرد، رطوبت و باران جلوگیری گردد.

بعلاوه با آغاز سرما میتوانید در آن فضا شومینه و یا بخاری روشن کنید. وجود دیواره های شیشه ای در مصرف انرژی ناشی از این وسایل گرمایشی صرفه جویی می نماید.

انواع دیگر آلاچیق مدرن عبارتند از:

  • آلاچیق حصیری
  • آلاچیق بتنی
  • آلاچیق سیمانی
  • آلاچیق پارچه ای
  • آلاچیق سنگی

5 ایده مجذوب نماینده برای طراحی آلاچیق به سبک مدرن

همان طور که در تعریف آلاچیق به سبک مدرن گفتیم، استفاده از دکوراسیون و تزئینات خاص در این نوع از سایبان ضرورت دارد. در واقع به یاری متریال نو می توانید ظاهر آلاچیق خود را به یک سایبان مدرن تبدیل کنید.

این نوع متریال به علت قابلیت های نوینی که دارند، به متخصصین این عرصه یاری می نمایند تا ایده هایی مجذوب نمایندهی را برای مدرن سازی سایبان در محوطه به مرحله اجرا برسانند.

در زیر 5 ایده مجذوب نماینده را برای طراحی یک آلاچیق به سبک مدرن مشاهده می کنید:

استفاده از پارچه در ساخت آلاچیق های مدرن

آلاچیق های پارچه ای یک نوع سایبان مدرن هستند، که هواداران خاص خود را دارند. پارچه به راحتی می تواند سازه مدرن شما را به یک سایبان بسیار شیک و مجذوب نماینده تبدیل کند. در دنیای امروز، پارچه های زیبا و مخصوصی برای ساخت آلاچیق های مدرن طراحی شده اند که در عین مجذوب نمایندهیت مقاومت بسیار بالایی دارند.

این پارچه های خاص به راحتی می توانند به سایبان مدرن شما ظاهر بسیار منحصربه فردی ببخشند. انعطاف پذیری بالای پارچه باعث می گردد تا شما آن را به هر شکلی که دلتان خواست درآورید.

طراحی سایبان مدرن به یاری پارچه اغلب جزء رویایی ترین طرح های موجود است. به همین علت افرادی زیادی برای زیبایی فضای سبز شخصی خود به سراغ طراحی آلاچیق به سبک مدرن پارچه ای می روند.

ساخت سایبانی مدرن با پارچه، فضای شما را به محیطی آرامش بخش تبدیل می نماید. شما می توانید ستون، سقف و اسکلت سازه را با هر متریالی که خواستید، بنا کنید. سپس به یاری پارچه های متنوع و مجذوب نماینده به عنوان کاور، زیبایی فضای سایبان مدرن خود را افزایش دهید. در واقع باید بگوییم استفاده از پارچه یکی از روش هایی است که به خوبی با سایر متریال ترکیب می گردد.

پیشنهاد می کنیم مقاله سازه پارچه ای، سایبانی مجذوب نماینده برای زیباسازی فضا را مطالعه فرمایید.

ساخت آلاچیقی مدرن به یاری هنر معماری نوین

هنر معماری هر دوره از تاریخ، زیبایی و مجذوب نمایندهیت خاص خودش را دارد. افراد زیادی همچنان هوادار سبک سنتی و هنر معماری قدیمی هستند. اما نمیتوان به سادگی از معماری نوین دست برداشت.

قرن حاضر نوین ترین معماری تاریخ را در خود جای داده است. تحول عظیمی در هنر معماری امروزی اتفاق افتاده که می توان آن را در آثار زیادی مشاهده کرد. طراحی و ساخت آلاچیق های فضای سبز یکی از فرصت های بسیار مناسب برای اجرای هنر معماری نوین هستند. مصالح و متریال نوین که با هوشمندی بسیار زیادی طراحی شده اند، در ساخت یک سازه مدرن برای فضای سبز اثرگذار خواهند بود.

این مصالح به یاری معماری نوین می توانند دو عامل مهم کیفیت و دوام بالا را به طور همزمان مدیریت نمایند. بعلاوه معماری نوین به شما اجازه می دهد تا بدون محدودیت ایده های مجذوب نماینده و خلاقانه را برای ساخت یک آلاچیق با سبک مدرن اجرایی کنید.

اگر شما هم در پی ساخت یک آلاچیق بسیار مجذوب نماینده هستید تا منظره فضای سبز خانه و ویلای شخصی تان منحصربه فرد باشد، حتما به سراغ طراحی آلاچیق های مدرن با استفاده از هنر معماری نوین بروید.

آلاچیق های مدرن با طراحی متنوع در سقف

افراد زیادی تصور می نمایند سقف آلاچیق تنها به صورت صاف یا گنبدی طراحی می گردد. این دیدگاه از آلاچیق های سنتی در گذشته می آید. سایبان های مدرن می توانند طراحی متنوعی در سقف داشته باشند.

هرچه طراحی سقف آلاچیق های مدرن شما خاص تر باشد، ظاهر سایبان شما چهره مجذوب نماینده تری خواهد داشت. بنابراین نباید فراموش کنید برای آلاچیق با سبک مدرن، سقف های متنوعی طراحی کنید.

طراحی آلاچیق های مدرن به یاری نورپردازی خلاقانه

یکی از ایده های مجذوب نماینده برای مدرن سازی آلاچیق، یاری گرفتن از نورپردازی است. نورپردازی اگر به درستی انجام گردد، هر سازه ای را به یک محیط مجذوب نماینده و دلچسب تبدیل می نماید.

آلاچیق های مدرن هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما در نظر داشته باشید که طراحی نورپردازی برای یک آلاچیق با سبک مدرن نسبت به سایر سبک ها تفاوت دارد.

در واقع شما با استفاده از لامپ و ریسه های نورانی در هر قسمتی از آلاچیق خود، به مدرن سازی آن یاری نمی کنید. این امر زمانی اتفاق می اقتد که هر المان نورپردازی در جای درست خود قرار بگیرد.

بنابراین بهتر است از یک متخصص یاری بگیرید تا لامپ های نورانی شما را جهت اجرای یک آلاچیق مدرن طراحی کند. به عنوان مثال می توانید از لامپ های مخصوص یا ریسه های نورانی در کنار ستون ها و سقف بهره ببرید. این طراحی سایبان شما را به یک آلاچیق با سبک مدرن و منحصربه فرد تبدیل خواهد نمود.

المان های معماری یک ایده مجذوب نماینده در طراحی آلاچیق مدرن

متریال نوین و متنوع میتواند یک آلاچیق را به سایبانی مدرن تبدیل کند. اما تنها راه مدرن سازی این سازه ها استفاده از متریال نو نیست. المان های مجذوب نماینده و خاص همانند یک آبنما، مبلمان، میز و صندلی، باربیکیو و… از مواردی هستند که در طراحی آلاچیق به سبک مدرن کاربرد دارند.

با توجه به اینکه آلاچیق را می توان در همه فصول استفاده کرد، باید المان معماری خاص آن به درستی انتخاب گردد. مثلا برپایی یک آلاچیق در کنار استخر با سبک مدرن که دیواره های آن با پارچه های مجذوب نمایندهی کاور شده اند، محوطه باغ و ویلای شما را منحصربه فرد جلوه می دهد. بعلاوه می توانید با ساخت یک باربیکیو و قسمتی برای غذاخوری در نزدیکی آلاچیق خود، آن محیط را به یک فضای سبز بکر و زیبا تبدیل کنید.

جمع بندی: راهنمای طراحی انواع آلاچیق مدرن

آلاچیق های مدرن در طرح، مدل و متریال های مختلفی ساخته می شوند. هر یک از این متریال بر روی طراحی خاص و شگفت انگیز آلاچیق با سبک مدرن تاثیرگذار هستند. آلاچیق مدرن علاوه بر اینکه درون آن بسیار هوشمندانه طراحی می گردد، فضای بیرونی بسیار زیبایی دارند. این زیبایی و خاص بودن فضای بیرون به یاری المان های معماری و ایده های ناب باعث می گردد تا محوطه سازی باغ، خانه، ویلا و اماکن عمومی با مجذوب نمایندهیت بیشتری انجام گردد.



به "اصول و راهنمای ساخت و طراحی آلاچیق مدرن" امتیاز دهید

1 کاربر به "اصول و راهنمای ساخت و طراحی آلاچیق مدرن" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول و راهنمای ساخت و طراحی آلاچیق مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252