آربور (Arbor) چیست و در کجا به کار میرود؟

آربور یه سازه نمایشی است که در روف گاردن یا محوطه باغ برای نگهداری گل و گیاه و زیباسازی و یا تامین سایه در محوطه به کار میرود.

آربور (Arbor) چیست و در کجا به کار میرود؟

به گزارش گروه ساختمانی آبان، آربورها در حقیقت طاق هایی هستند که در ورودی باغ و یا خانه در فضای سبز نصب شده و بر روی دیواره آنها معمولا گیاهان رونده برای هرچه زیبا شدن فضا قرار می دهند. کلمه آربور از زبان فرانسه برگرفته شده و به معنی چمن یا گیاه است.

آربور، یکی از انواع سازه هایی است که در فضای سبز ویلا و یا باغ ها قرار داده می گردد و در کنار کاربرد آن، از اجزای تزیینی فضای سبز نیز هستند. آربورها در حقیقت طاق هایی هستند که در ورودی باغ و یا خانه در فضای سبز نصب شده و بر روی دیواره آنها معمولا گیاهان رونده برای هرچه زیبا شدن فضا قرار می دهند. کلمه آربور از زبان فرانسه برگرفته شده و به معنی چمن یا گیاه است.

با اینکه آربور از ساختاری اساسی برخوردار است، در مقایسه با سایر سازه های پرکاربردی از قبیل آلاچیق یا پرگولا، دارای ساختاری ظریف تر و کوچکتر خواهد بود. ساخت آربور می تواند با چوب پلاست انجام گردد و قابلیت اجرا به صورت پروژه مستقل و یا در روف گاردن یا مرکز باغ و سایر فضاها را دارد. به طور کلی این سازه شامل 2 یا 4 ستون با سقف توری ساده می باشد. می توان با پوشاندن کناره ها در اجرای آلاچیق به شکل مشبک یا باز، سبب چفت و بست بهتر گیاهان فراینده یا تاک و همچنین ایجاد جلوه ای بسته تر شد.

انواع آربور از نظر مصالح مورد استفاده

آربورها امروزه با اغلب مصالح ساختمانی رایج در فضای سبز ساخته می‌شوند. یکی از بهترین مواد مورد استفاده برای ساخت آربور، مصالح چوبی است که جلوه ای زیبا را به فضای سبز اضافه می‌نماید. نگهداری و عدم مقاومت چوب در برابر باران و پوسیدگی باعث شده که امروزه از مصالح فلزی و پلاستیکی برای ساخت آربور در فضای سبز استفاده شود. آربورهای ساخته شده از پلاستیک سبک بوده و به راحتی در صورت نیاز قابل جا‌به‌جایی هستند. آربورهای فلزی معمولا به صورت دائمی ‌بوده و بسیار مقاوم است. در صورت استفاده از فلز در آربور، اضافه نمودن لایه پوششی به منظور حفاظت در برابر زنگ زدن آهن ضروری است. یکی دیگر از طراحی‌های مدرن آربور، استفاده از نرده در طراحی آن است.

از بهترین متریال مورد استفاده در اجرای آربور می توان به چوب پلاست اشاره نمود که در حال حاضر می تواند به جای چوب طبیعی به کار رود. در حالی که این ماده شباهت زیادی از نظر ظاهری به چوب طبیعی دارد، ولی نسبت به آن دارای کیفیت بالاتری می باشد. مقاوم بودن این متریال، سبب استفاده آسان آن جهت ساخت سازه های مختلفی از قبیل پرگولا، آربور، آلاچیق چوبی و اتاق پیش ساخته یا کلبه می گردد. از این رو، متریال چوب پلاست می تواند گزینه مناسبی در ساخت موارد مذکور و ایجاد تناسب با سایر المانها تلقی گردد.

در صورتی که قصد دارید با چوب پلاست، آربور بسازید، تصمیم درستی گرفته اید. در صورت اجرای آربور با چوب پلاست، این سازه از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار خواهد بود.

همچنین، با توجه به اینکه طراحی چوب پلاست برای استفاده در فضای باز صورت می گیرد، از این رو، سازه شما دارای مقاومت مناسب در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی خواهد بود. بنابراین، هیچگونه آسیبی به آربور در صورت تابش مداوم نور خورشید و همچنین بارش پی در پی باران وارد نمی گردد.

معرفی استانداردهای طراحی آربور

تکرار جزئیات معماری منزل باید در زمان طراحی آربور برای فضای مورد نظر مورد توجه قرار گیرد. این مسئله می تواند کمک شایانی به ایجاد هماهنگی با چشم انداز نماید. این سازه دارای ارتفاع استاندارد 10-8 فوت می باشد که فضای مناسبی جهت نگهداری از گیاهان یا انگورهایی است که روی آن بالا می فرایند و همچنین برای راه رفتن به شمار می رود.

پشتیبانی انواع آربورهای متصل و مستقل، از طریق ستون هایی صورت می گیرد که سبب نگهداشتن قوس ها یا تیرهای افقی خواهد شد. امکان مشبک بودن، خمیده بودن یا حتی پوشیده بودن سقف یا طاق با پارچه سایه دار وجود دارد. تیرهای چوبی این سازه ممکن است به صورت جزئی یا اساسی باشند. همچنین طراحی این سازه با متریال چوب پلاست به بهترین صورت میسر خواهد بود. این متریال از مقاومت بالایی برخوردارند.

انواع آربور از نظر شکل

همانگونه که اشاره شد، آربورها سازه هایی هستند که به عنوان سازه ای مسقف در ورودی باغ یا ساختمان در فضای باز نصب شده و برای زیبایی آن، گیاهان رونده را در کنار آن قرار داده تا تمامی آن را در برگیرد. آربور سازه ای چهارچوب و دارای قطر کم است که دارای 2 دیواره و سقف بوده و از طرفین باز است. آربورها با توجه به سقف های رایج مورد استفاده در آن به انواع زیر تقسیم می شوند.

  • سقف مسطح

سقف مسطح یکی از رایج ترین انواع آربور است که در بسیاری از مکان ها دیده می شود. آربور با سقف مسطح مناسب انطباق با تمامی فضاها و دکوراسین ها در فضای سبز بوده و به راحتی در هر محلی قابل نصب است. آربور با سقف مسطح به انواع سقف نرده ای، چهارچوب و یکپارچه تقسیم می شود.

  • سقف قوسی

سقف های قوسی برگرفته از معماری رومی است و در بعضی از مکان ها رایج است. این نوع سقف با تزیین با گیاهان رونده بسیار خوب عمل نموده و جلوه زیبایی را به فضای سبز اضافه می نمایند.

  • سقف گنبدی

یکی از آربورهای مدرن، استفاده از آربور با سقف گنبدی است که تلفیقی از معماری شرقی و غربی است و مخصوص محل هایی مانند ورودی بنا در فضای سبز است.

  • سقف با طراحی خاص

با توجه به اینکه آربورها برای زیبایی بخشیدن به دکوراسیون فضای سبز در کنار کاربردی بودن ساخته می شوند، امروزه در بعضی از فضاها، آربورهایی با طراحی سقف مدرن، جای خود را در بعضی از فضاهای سبز باز نمودند. این سقف ها با طراحی های هندسی و مدرن ساخته شده و در قسمت های مختلف فضای سبز نصب می شوند.

موارد استفاده از آربور

پرگولا و آربور را می توان سازه های باغی به شمار آورد که سبب فراهم کردن پناهگاه و سایه آفتاب می شوند. هر دو می توانند فضایی را جهت لذت بردن از باغ، ایجاد آرامش، سرگرمی یا چشم انداز پدید آورند. محیطی خاص و متفاوت در باغ یا حیاط، در صورت مناسب بودن موقعیت و برنامه ریزی در اجرای آنها به وجود می آید. حتی این سازه ها می توانند کمک شایانی به ایجاد چشم انداز ای بی نظیر، هدایت ترافیک عابران پیاده یا مخفی نمودن موارد ناخوشایند نمایند.

ساخت و اجرای آربورها در سبک های مختلفی از ساده ترین طرح ها تا پیشرفته ترین آنها صورت می گیرد. با اینکه در ساخت پرگولا بیشتر از فریم باز استفاده می گردد، اما می تواند سازه ای متفاوت را به جهت داشتن سقف محکم پدید آورد. امکان شخصی سازی این سازه، با اضافه کردن پرده در فضای آزاد و در حداقل چند ضلع باز آن وجود دارد. در صورتی که پرگولا از قاب بازتری بر روی سقف و دیوارها برخوردار باشد، غالباً رشد گیاهان پیچک یا انگور در بالا و کناره های آن صورت می گیرد.

انواع آربور از نظر کاربرد

آربورها در کنار تعیین نمودن ورودی ها در فضای سبز یا ساختمان، کاربردهای مختلفی دارند. این کاربردها با توجه به محل نصب، فضاسازی و نورپردازی به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در ادامه با انواع آربور از نظر کاربرد آنها در فضای سبز پرداخته می گردد.

  • استفاده به عنوان حصار

بعضی از آربورها در محل های ورودی حصارها نصب شده و در کنار ورودی، نقش تعیین نماینده حصار را نیز ایفا می نمایند. در کنار این آربورها معمولا پرچین و حصارهای تعیین نماینده مرز فضای سبز واقع شده است.

  • استفاده برای نورپردازی

یکی از کاربردهای آربور در ورودی و فضای سبز، نورپردازی محل است که هم نقش زیبایی داشته و هم روشن نمودن منطقه به خصوص در شب است تا امنیت ساکنین را نیز تامین نماید.

  • فضای نشستن

همانگونه که اشاره شد، آربورها نقش ورودی فضای سبز و ساختمان را دارد. در بعضی از آربورها نیمکت های کوچکی نیز قرار می گیرد تا از آن به عنوان نشستن برای مدت کوتاهی نیز استفاده نمود. این نیمکت ها اغلب کوچک بوده و فضای نشستن برای حداکثر 2 نفر را دارند. بعضی از آربورها نیز فقط به منظور مکانی برای نشستن ساخته و استفاده می گردد.

  • استفاده به عنوان دروازه

از آربور در بعضی از مکان ها به عنوان دروازه برای ورودی نیز استفاده می گردد. در این آربورها نرده های دو تکه نصب شده و آربور نقش دروازه ورودی را نیز دارد.

  • استفاده های خاص از آربور

به غیر از موارد استفاده گفته شده، در بعضی از منطقه ها از آربورها استفاده های دیگری نیز می گردد. یکی از کاربردی ترین استفاده ها از آربور به خصوص در کشورهای غربی، استفاده برای مراسم ازدواج است که در آنها آربور به عنوان محرابی برای برگزاری مراسم ازدواج قرار می گیرد. یکی دیگر از استفاده های آربور، تعیین نمودن حد و فاصله زمین در فضاهای سبز است.

اجرا و پیاده سازی سایر عناصر در کنار آربور

اجرای سایر عناصر در کنار آربور در فضای باز را می توان یکی از خصوصیات آربور دانست که می تواند سبب ایجاد هماهنگی خاصی در فضا گردد. می توانید به منظور اجرای بهترین محوطه سازی، از دیگر المانهایی مانند فلاورباکس چوبی، کفپوش چوبی، نیمکت چوبی و غیره بهره گیرید. این کار علاوه بر اینکه می تواند فضایی متفاوت را رقم بزند، بلکه محیطی هماهنگ و یکدست را به وجود خواهد آورد.



به "آربور (Arbor) چیست و در کجا به کار میرود؟" امتیاز دهید

6 کاربر به "آربور (Arbor) چیست و در کجا به کار میرود؟" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز شما:

دیدگاه های مرتبط با "آربور (Arbor) چیست و در کجا به کار میرود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252