آشنایی با تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان

مدتی ست که احساس می کنید منزل تان احتیاج به کمی بهبود و تغییرات دارد اما مطمئن نیستید که از میان بازسازی و نوسازی ساختمان، کدام راه را باید پیش بگیرید؟بسیاری از افراد از عبارات بازسازی ساختمان و نوسازی ساختمان به یک شکل استفاده نموده و حتی گاهی آن ها را به جای یکدیگر به کار می برند.

آشنایی با تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان

به گزارش گروه ساختمانی آبان، اما باید بدانید که بین این دو نه تنها از لحاظ واژگان، بلکه از لحاظ اجرایی نیز تفاوت های بسیاری وجود دارد که در این مقاله تصمیم به شرح آن گرفته ایم. ممکن است با خود فکر کنید که شاید تفاوت این کلمات، آنقدرها هم مهم نباشد، اما باید بدانید که از لحاظ فنی تفاوت های مهمی بین اقدامات بازسازی و نوسازی ساختمان وجود دارد و نیروهای متخصص، در این اقدامات به صورت جداگانه مهارت های متفاوتی دارند.

بنابراین آشنایی کلی با نوسازی و بازسازی ساختمان یاری می نماید که هنگام احتیاج به نیروی متخصص، به فرد مناسب دسترسی پیدا کنید و در صورت تصمیم به اجرای پروژه، با پیمانکار خود نهایت شفافیت را درباره اقدامات مد نظرتان داشته باشید. با ما همراه باشید.

منظور از بازسازی ساختمان چیست؟

معنی بازسازی ساختمان (restoration) مرمت ساختمان و برگرداندن آن به شرایط اولیه و اصلی اش برای ماندگاری و دوام بیشتر است. احتمالا این عبارت را در ارتباط با مرمت آثار و بناهای باستانی و تاریخی زیاد شنیده اید. البته بناهای مدرن و جدید نیز گاهی اوقات احتیاج به بازسازی پیدا می نمایند.

برای مثال گاهی پس از یک حادثه طبیعی مانند زمین لرزه و یا سیل، بناها احتیاج به بازسازی و برگشتن به حالت اولیه دارند یا بعضی اوقات احتیاج به بازسازی بنا برای مستحکم سازی ساختمان و ایجاد دوام بالاتر وجود دارد. بازسازی ساختمان معمولا به تغییرات کلی ساختار و تعمیرات می پردازد. بعضی از اقدامات رایج در پروژه های بازسازی عبارتند از:

  • تعمیر حفره های دیوارها با مصالح مشابه مصالح اصلی
  • تعمیر ساختارهای قدیمی
  • تعمیر کف ساختمان
  • تعمیر مسائل تاسیساتی
  • مرمت نمای ساختمان

منظور از نوسازی ساختمان چیست؟

نوسازی ساختمان (renovation) زمانی اتفاق میفتد که شما ساختار کلی خانه تان را دوست دارید اما احساس می کنید که باید آن را کمی مدرن و به عبارتی نو کنید. برای مثال سقفی جدید برای آن بزنید و یا دوشی جدید در حمام نصب کنید. در این فرایند، ساختار و قالب کلی ساختمان شما هیچ تغییری نخواهد نمود.

در واقع معنی نوسازی ساختمان این است که شما همان چیزی که در حال حاضر وجود دارد را تغییر می دهید و یا به آن عناصری جدید اضافه می کنید. نوسازی ساختمان معمولا به تغییر بخش های داخلی می پردازد. بعضی از اقدامات رایج در پروژه های نوسازی عبارتند از:

  • نصب سقف کاذب برای مثال سقف پلکسی با طرح های مختلف
  • نصب کفپوش پارکت
  • نصب روکش تزئینی برای دیوارها برای مثال پنل دکوراتیو سه بعدی
  • چسباندن کاغذ دیواری جدید
  • تعویض دستگیره درها
  • تعویض کابینت های آشپزخانه
  • نصب کانتر جدید برای آشپزخانه
  • نصب وان و شیرآلات جدید در سرویس بهداشتی و حمام

تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان چیست؟

افراد معمولا پس از گذشت بیش از 10-15 سال از عمر خانه و فرسوده شدن بنا احتیاج به بازسازی خانه پیدا می نمایند. زیرا طبیعتا پس از گذشتن این تعداد سال از عمر بنا، مواردی مانند کاشی ها، دیوارها، درها و … نیز احتیاج به تعمیر و مرمت پیدا می نمایند.

بازسازی همچنین می تواند برای ساختمان هایی که در مقابل زلزله و سایر حوادث طبیعی آسیب پذیر شده اند، انجام شود. همچنین در بعضی موارد که ساختمان جزئی از هویت فرهنگی شهر است، برای مثال ساختمان های بافت تاریخی شهر، در صورت تخریب و فرسایش نما، امکان تغییر و تعویض آن وجود ندارد، زیرا در این صورت به چهره بافت تاریخی لطمه وارد می شود. در این گونه موارد، با استفاده از یاری متخصصین مرمت، نمای ساختمان بازسازی شده، با مواد مشابه تعمیر شده و به شکل اولیه اش بر می شود.

در مقابل نوسازی ساختمان زمانی انجام می شود که ساختار بنا بدون مشکل است و احتیاج به تعمیراتی ندارد، اما اهالی خانه به دلایلی تمایل به نوسازی داخل آن دارند. برای مثال ممکن است پس از گذشت چندسال کف پوش خانه از سنگ تبدیل به پارکت شود تا در عین تنوع، زیبایی و گرمای بیشتری در خانه ایجاد کند.

در نظر داشته باشید که نوسازی داخلی ساختمان با طراحی داخلی و تغییر دکوراسیون متفاوت است. سطح اقدامات صورت گرفته در نوسازی بسیار عمیق تر از تغییر دکوراسیون است. برای مثال برای تغییر دکوراسیون خانه، می توان به تغییر چیدمان وسایل و مبلمان و یا تعویض روکش جایگاه ها بسنده کرد، در صورتیکه در نوسازی اقداماتی مانند ایجاد گچبری جدید و نصب چراغ های جدید در گچبری ها انجام می شود.

همچنین درصورتی که تاکیدی روی نگه داشتن خانه دقیقا به همان شکلی که از ابتدا بوده و یا به عبارتی بازسازی وجود نداشته باشد، ممکن است اهالی پس از چندسال تصمیم به نوسازی نمای ساختمان و تغییر کامل آن بگیرند.

در بعضی از موارد نیز پروژه های بازسازی و نوسازی خانه به موازات هم و برای تکمیل یکدیگر صورت می گیرند. برای مثال ممکن است شما تمایل داشته باشید حمام خود را بازسازی کنید و تنها با کمی تعمیرات، آن را به شکل اصلی اش نگه دارید اما با اضافه کردن یک وان جدید؛ کمی هم آن را نو و به روز و اصطلاحا نوسازی کنید.

در ضمن خوب است بدانید که در هیچ کدام از پروژه های بازسازی و نوسازی، کاربری فضاهای خانه شما تغییر نمی نماید.

سخن آخر

پیشنهاد می کنیم در صورتیکه خانه شما به هرکدام از اقدامات بالا احتیاج دارد و یا هنوز مطمئن نیستید که برای منزل شما، نوسازی چاره کار است و یا بازسازی، حتما از یک فرد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید، زیرا طبیعتا دانستن احتیاج اصلی خانه و ساختمان و انجام آن، شما را از هزینه ها و اقدامات غیر ضروری بی احتیاج خواهد نمود.



به "آشنایی با تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با تفاوت بازسازی و نوسازی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید

به دنبال تیم حرفه ای معماری سازه هستید؟

ما با مشاوره مستمر و پیگیر به شما کمک خواهیم کرد پروژه های گوناگون ساختمانی را فراتر از تصورتان پیش ببرید.

021-26208252